tisdag 11 februari 2014

Om att skaffa valp eller inte.....

Två veckor har gått sedan sist jag skrev...
Tiden går fort med valpar i huset, de har nu passerat fem veckor och det är full fart emellanåt.
De har nu varit ute på gården och där finns mycket nytt att upptäcka. 
Vi har en hanvalp otingad efter ett sent återbud. 

Inte ofta jag sticker ut hakan, men nu skriver jag lite om det här med att boka valp.

Vi har aldrig tidigare varit med om att få så många återbud och inte så här sent. Så därför tänkte jag skriva lite till er som går i tankar att köpa valp. Detta oavsett vilken ras eller vad ni har tänkt att ha hunden till.

Först och främst bör man nog ha bestämt sig om man ska ha hund eller inte innan man sätter upp sig för en valp. Man bör också ha bestämt ras innan. Trodde själv att dessa saker var självklara innan man tackar ja till att få en valp. Att hela familjen är införstådd med ansvaret att ta sig an en ny familje medlem. Det är dock du som vuxen som har allt ansvar för hunden och dess uppfostran.
Drar alltid öronen åt mig då jag hör att det vore roligt för barnen att ha någon att leka med....
Tänk på att vi tar emot er i vårat hem och att vi lägger mycket tid på alla valpköpare som vill besöka oss och titta på valparna. Vi jobbar inte med någon som helst övertalning av era familjemedlemmar för att skaffa hund. Det ska inte behövas, är alla inte eniga ska man inte skaffa hund.

Är dock helt införstådd med att saker och ting kan hända som gör det omöjligt att ta en valp. 
Självklart måste man ha rätt att backa ur då. 
Vi har valt att aldrig ta någon hand penning för våra valpar och vi kommer fortsätta på den linjen.
Vi som uppfödare vill också ha möjligheten att ta bort någon valpköpare om magkänslan inte känns rätt.

Det som ställer till det hela som en del blivande valpköpare kanske inte tänker på är att då vi erbjuder en valp, så kan det vara någon annan vi måste säga nej till. Om man sedan efter några veckor hoppar av har vi ju missat denna valpköpare som då troligen redan tingat hos en annan uppfödare eftersom vi inte kunde erbjuda någon valp. Så ni som går i valptankar, tänk efter ordentligt innan ni bokar er för en valp hos en uppfödare. 

Vi vill att det ska finnas intresse, tid och engagemang  för en ny familjemedlem. 

Vi lägger gärna tid på er valpköpare och delar med oss av våra erfarenheter så gott vi kan. 
Hos oss är du välkommen att köpa valp om du vill ha en hund att arbeta med!

Tik

Mor och valpar

Svårt att tro att det är februari...

Tik

Hane



6 kommentarer:

  1. Självklarheter kan man tycka...

    SvaraRadera
  2. Tack Helena, du har så rätt i allt och detta gäller ju för oss alla som föder upp hundar

    SvaraRadera
  3. Tack för det! Tycker det ökat med detta. Man blir rent ut sagt trött på att ge av sin tid och sitt engagemang när man upptäcker att spekulanten satt upp sig precis överallt på intresselista. Jag har börjat förklara att vi prioriterar köpare som prioriterar just min kull för vad den förhoppningsvis blir, inte någon som står uppsatt överallt och därmed tydligt visar att just mitt avelsarbete inte är särskilt viktigt alls.

    SvaraRadera
  4. pia pettersson med smacke tara och snart valponsdag, februari 12, 2014

    kloka ord som uppfödare som valpköpare vet jag ju aldrig vad det blir hur många tik hane eller tomt men för mig inga problem har uppfödaren ingen åt mig väntar jag på nästa kull är trogen uppfödare min filosofi är ärlighet och öppenhet i så fall vet både valpköpare och uppfödare vad som gäller kram till er finfina uppfödning

    SvaraRadera
  5. Synd att du behöver gå ut och tala klarspråk. Det borde vara en självklarhet att man tagit reda på mer och att familjen är enig. Men hoppas att de som behöver det läser detta. Lycka till med alla placeringarna till nya hem åt de små.

    SvaraRadera
  6. Roligt att få så mycket respons på detta inlägg. Ja, visst gäller det alla uppfödare:)
    Ser också en ökning av detta och precis som Birgitta skriver så kan man ju hoppas att valpköparna är ute efter en "kombination" de tror på och önskar valp från. Detta verkar ha minskat tyvärr:(
    Känner inte att jag måste gå ut och tala klarspråk utan var mer sugen på att lyfta detta ämne, då vi nu hamnat i just detta och jag även hör att det är fler som märker av detta.

    Vi har många toppen valpköpare och även blivande sådana. Visst hittar vi även ett fint hem till denna lilla grabb också;)

    SvaraRadera